Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) nie jest możliwe udzielanie telefonicznej informacji o prawie do świadczeń. W związku z tym kwestie braku potwierdzenia prawa do świadczeń zdrowotnych poprzez system Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) nie mogą być rozpatrywane telefonicznie przez pracowników Funduszu.
PACJENCIE!
Jeżeli podczas wizyty w placówce medycznej (szpitalu, przychodni) system eWUŚ nie potwierdził Twojego prawa do świadczeń, a według Ciebie masz takie prawo, możesz je uzyskać poprzez:
– przedstawienie jednego z dotychczas obowiązujących dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń np. druku RMUA, legitymacji rencisty, emeryta itp.,
– złożenie pisemnego oświadczenia (plik PDF).
UWAGA!
System eWUŚ nie potwierdzi Twojego prawa do świadczeń, jeżeli jesteś uprawniony do korzystania z bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie odrębnych przepisów i dokumentów takich jak:
Należy pamiętać, że przed skorzystaniem z leczenia (np. wizyty, porady) pacjent zobowiązany jest do każdorazowego przedstawienia jednego z wyżej wymienionych dokumentów lub do złożenia oświadczenia.
W tym przypadku pacjent chcąc skorzystać z leczenia zobowiązany jest również każdorazowo przedstawić wymieniony dokument. Osoby legitymujące się Poświadczeniem nie składają oświadczeń.
Jeżeli system eWUŚ w dniu udzielania świadczenia nie potwierdził Twojego prawa do świadczeń, a jesteś osobą uprawnioną do bezpłatnych świadczeń i chcesz aby w przyszłości system potwierdził Twoje prawo do świadczeń – wyjaśnij status swojego ubezpieczenia.
Możesz to zrobić w następujący sposób:
Jeżeli jesteś ubezpieczony i posiadasz własny tytuł do ubezpieczenia (np. pracownik, przedsiębiorca, emeryt/rencista, bezrobotny zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy) lub jesteś członkiem rodziny – zgłoś się do płatnika składki i sprawdź, czy zgłosił Ciebie oraz członków Twojej rodziny (np. dzieci, małżonka, którzy nie posiadają swojego obowiązkowego tytułu do ubezpieczenia) do ubezpieczenia zdrowotnego. Powinni to robić odpowiednio:
Jeśli płatnik potwierdzi, że zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia, uzyskaj od niego dokument, który podaje między innymi datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego (np. dla pracownika jest to druk ZUS ZUA, dla członka rodziny jest to druk ZUS ZCZA/ZCNA).
W celu wyjaśnienia statusu ubezpieczenia możliwe jest też złożenie pisemnego wniosku do NFZ wraz z dokumentami ubezpieczenia. Uczynić to można na kilka sposobów:
osobiście
– w Delegaturze POW NFZ w Słupsku ul. Poniatowskiego 4
– w Punktach Obsługi Ubezpieczonych:
od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1545.
pocztą na adres: 80-865 Gdańsk, ul. Marynarki Polskiej 148
faksem na numer: 58 32 18 551
za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na adres:
biurowss@nfz-gdansk.pl (jedynie w przypadku, gdy wniosek jest podpisany przez wnioskodawcę i zeskanowany bądź w przypadku, gdy wnioskodawca posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu).
Jeśli w Twoim imieniu będzie występował współmałżonek lub rodzic, wówczas do wniosku należy dołączyć także pisemne upoważnienie dla tej osoby do wystąpienia o wyjaśnienie statusu ubezpieczenia zdrowotnego.
Pracownik POW NFZ zobowiązany jest wyjaśnić nieprawidłowości z ZUS/KRUS, a zainteresowana osoba otrzyma pisemną informację o wyniku postępowania. W przypadku weryfikacji negatywnej zainteresowana osoba otrzyma pisemne wskazówki, jak dalej postępować, by uzyskać potwierdzenie prawa do świadczeń.
PAMIĘTAJ!
Jeśli Twoja sytuacja się zmieni w przypadku gdy np. skończy się okres pobierania zasiłku chorobowego lub korzystania ze świadczeń rehabilitacyjnych/zasiłku macierzyńskiego, minie okres obowiązywania decyzji wójta /burmistrza /prezydenta, utraci ważność Poświadczenie, wówczas tracisz prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej od następnego dnia po ustaniu terminu ważności dokumentów związanych z wymienionymi świadczeniami.
WAŻNE!
Wszelkie niezbędne informacje gdzie i jak samodzielnie wyjaśnić swój status ubezpieczenia uzyskają Państwo pod numerami telefonów: 58 32-18-635, 58 32-18-626.
Podpisała: Barbara Kawińska, Dyrektor Pomorskiego OW NFZ
data publikacji: 11 marca 2013 r.