Aktualności i komunikaty

Aktualności i komunikaty

11.03.2013

Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) nie jest możliwe udzielanie telefonicznej informacji o prawie do świadczeń.  W związku z tym kwestie braku potwierdzenia prawa do świadczeń zdrowotnych poprzez system Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) nie mogą być rozpatrywane telefonicznie przez pracowników Funduszu.

PACJENCIE!

Jeżeli podczas wizyty w placówce medycznej (szpitalu, przychodni) system eWUŚ nie potwierdził Twojego prawa do świadczeń, a według Ciebie masz  takie prawo, możesz je uzyskać poprzez:

– przedstawienie jednego z  dotychczas obowiązujących dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń np. druku RMUA, legitymacji rencisty, emeryta itp.,

– złożenie pisemnego oświadczenia (plik PDF).

UWAGA!

System eWUŚ nie potwierdzi Twojego prawa do świadczeń, jeżeli jesteś uprawniony do korzystania z bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie odrębnych przepisów i dokumentów takich jak:

  • zaświadczenie wydane przez ZUS potwierdzające pobieranie zasiłku chorobowego lub korzystanie ze świadczenia rehabilitacyjnego/macierzyńskiego po wygaśnięciu obowiązku ubezpieczenia  zdrowotnego,
  • decyzja wójta/burmistrza/prezydenta wydana na podstawie art. 54 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej,

Należy pamiętać, że przed skorzystaniem z leczenia (np. wizyty, porady) pacjent zobowiązany  jest do każdorazowego przedstawienia jednego z wyżej wymienionych  dokumentów lub do złożenia oświadczenia.

  • Poświadczenie wydane przez Oddział Wojewódzki NFZ na podstawie formularza S1 (E106 /E109 /E120 /E121),

W tym przypadku pacjent chcąc skorzystać z leczenia zobowiązany jest również   każdorazowo przedstawić wymieniony dokument. Osoby legitymujące się Poświadczeniem nie składają oświadczeń.

Jeżeli system eWUŚ w dniu udzielania świadczenia nie potwierdził Twojego prawa do świadczeń, a jesteś osobą uprawnioną do bezpłatnych świadczeń i chcesz aby w przyszłości system potwierdził Twoje prawo do świadczeń – wyjaśnij status swojego ubezpieczenia.

Możesz to zrobić w następujący sposób:

Jeżeli jesteś ubezpieczony i posiadasz własny tytuł do ubezpieczenia (np. pracownik, przedsiębiorca, emeryt/rencista, bezrobotny zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy)  lub jesteś członkiem rodziny –   zgłoś się do płatnika składki i sprawdź, czy zgłosił Ciebie oraz  członków Twojej rodziny (np. dzieci, małżonka, którzy nie posiadają swojego obowiązkowego tytułu do ubezpieczenia) do ubezpieczenia zdrowotnego. Powinni to robić odpowiednio:

  • pracownik – u pracodawcy,
  • zleceniobiorca (osoba zatrudniona na umowę-zlecenie) – u zleceniodawcy,
  • emeryt i rencista – w ZUS lub KRUS,
  • osoba, która pobiera zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne – w ZUS,
  • osoba pobierająca zasiłek stały z pomocy społecznej – w ośrodku pomocy społecznej,
  • osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjny lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych – u wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
  • przedsiębiorca – w ZUS,
  • rolnik wraz z domownikami – w KRUS,
  • osoby ubezpieczające się dobrowolnie – w NFZ.

Jeśli płatnik potwierdzi, że zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia, uzyskaj od niego dokument, który podaje między innymi datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego (np. dla pracownika jest to druk ZUS ZUA, dla członka rodziny jest to druk ZUS ZCZA/ZCNA).

W celu wyjaśnienia statusu ubezpieczenia możliwe jest też złożenie pisemnego wniosku do NFZ wraz z dokumentami ubezpieczenia. Uczynić to można na kilka sposobów:

osobiście

w Delegaturze POW NFZ w Słupsku ul. Poniatowskiego 4

w Punktach Obsługi Ubezpieczonych:

  • Gdańsk, ul. Podwale Staromiejskie 69,
  • Gdynia, ul. Śląska 53,
  • Chojnice, ul. Leśna 10,
  • Malbork, Pl. Słowiański 17,

od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1545.

pocztą na adres: 80-865 Gdańsk, ul. Marynarki Polskiej 148

faksem na numer: 58 32 18 551

za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na adres:

biurowss@nfz-gdansk.pl (jedynie w przypadku, gdy wniosek jest podpisany przez wnioskodawcę i zeskanowany bądź w przypadku, gdy wnioskodawca posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu).

Jeśli w Twoim imieniu będzie występował współmałżonek lub rodzic, wówczas do wniosku należy dołączyć także pisemne upoważnienie dla tej osoby do wystąpienia o wyjaśnienie statusu ubezpieczenia zdrowotnego.

Pracownik POW  NFZ zobowiązany jest wyjaśnić nieprawidłowości z ZUS/KRUS, a zainteresowana osoba otrzyma pisemną informację o wyniku postępowania. W przypadku weryfikacji negatywnej  zainteresowana osoba otrzyma pisemne wskazówki, jak dalej postępować, by uzyskać potwierdzenie prawa do świadczeń.

PAMIĘTAJ! 

Jeśli Twoja sytuacja się zmieni w przypadku gdy  np. skończy się okres pobierania zasiłku chorobowego lub korzystania ze  świadczeń rehabilitacyjnych/zasiłku macierzyńskiego, minie okres obowiązywania decyzji wójta /burmistrza /prezydenta,  utraci ważność Poświadczenie, wówczas tracisz prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej od następnego dnia po ustaniu  terminu ważności dokumentów związanych z wymienionymi świadczeniami.

WAŻNE!

  1. Osoba podlegająca obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego nie może być jednocześnie zgłoszona jako członek rodziny. W związku z tym główny ubezpieczony jest zobowiązany każdorazowo informować płatnika składek o uzyskaniu przez członka rodziny własnego tytułu (np. o podjęciu zatrudnienia na umowę o pracę, rejestracji w PUP uczącego się dziecka czy małżonka) w celu jego wyrejestrowania. 
  2. Zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny przestają być aktywne z chwilą nabycia własnego tytułu przez tychże członków rodziny np. poprzez  zatrudnienie na umowę pracę zlecenia, czy też  rejestrację w Urzędzie Pracy. Ustanie tytułu do ubezpieczenia (np. rozwiązanie stosunku pracy, wyrejestrowanie z urzędu pracy) nie powoduje automatycznego przywrócenia statusu członka rodziny. Brak ponownego zgłoszenia do ubezpieczenia przez rodzica lub małżonka powoduje, że członek rodziny  jest uznawany za osobę nieubezpieczoną.
  3. Zanim podejmiesz kroki zmierzające do wyjaśnienia w NFZ statusu ubezpieczenia jako członek rodziny, sprawdź czy po dacie zgłoszenia Cię do ubezpieczenia przez współmałżonka lub rodzica nie nabyłeś własnego tytułu do ubezpieczenia!

Wszelkie niezbędne informacje gdzie i jak samodzielnie wyjaśnić swój status ubezpieczenia uzyskają Państwo pod numerami telefonów: 58 32-18-635, 58 32-18-626.

Podpisała: Barbara Kawińska, Dyrektor Pomorskiego OW NFZ

data publikacji: 11 marca 2013 r.